Reclames zijn er overal en altijd. In tijden van infobesitas en overvloedige advertentie-impulsen is het dus de kunst om een plekje in het brein en hart van consumenten te veroveren. Het vergt creativiteit en durf. Een van onze favorieten: Oatly. Maar wat doet deze haverdrankmaker nu zo goed?
Het hele plaatje klopt. Ze gebruiken een bold, opvallend lettertype, maar ook opvallende kleuren en stijlelementen. Zelfs de cookie-banner is geheel in stijl. Daarnaast hebben ze een kraakheldere visie en missie, een afgebakende doelgroep, passende waarden en herkenbare communicatie-uitingen.
Oatly houdt het eigenlijk heel ‘simpel’. Er zit vast een team met vindingrijke copywriters en virtuoze creatieven achter, maar een groot deel van het merk bestaat enkel uit woorden. Ook reclame-uitingen zijn niet meer dan een kort stukje tekst. Geen modellen, special effects of bewegend beeld. Dus in een visueel tijdperk vangt deze haverdrinkgigant onze aandacht met woorden. Hele grote woorden.
Het moge duidelijk zijn: Oatly is in het bezit van een weldoordachte tone of voice. Hun merkstem is brutaal en uitdagend, ze zoeken echt de randjes op. Los van de gigantische lettergrootte, vallen de teksten op. Ze zijn anders dan anders en blijven hangen. En dat is precies waar ze zoveel mee bereiken. Petje af!