Verandering van spijs doet eten. En zo werkt het ook met brainstormen. Een gezond potje breinbruisen of hersenhozen doorbreekt denkpatronen en helpt met vraagstukken waar je in je eentje niet uitkomt. Wat alle grootheden ook zeggen, soms is alleen maar alleen en komt die verfrissende blik van een ander als geroepen. Wel zijn er enkele belangrijke voorwaarden voor een geslaagde brainstorm, want niemand houdt van tijdverspilling of fungeert ad hoc als creatieveling.
Het is bewezen. Ideeën vergaan onder groepsdruk wanneer een groep te groot wordt. Zonde, want dat is op z’n minst bevorderlijk voor jouw creatieve sessie. Nodig daarom niet té veel mensen uit en denk goed na op wie je een beroep doet. Zorg voor een goed gemixte groep: van tekstschrijver tot designer of marketeer. In dit geval is minder echt meer.
Het klinkt misschien wat vreemd, maar een geslaagde brainstormsessie heeft structuur nodig. En dan vooral in het voortraject. Bedenk als brainstorm-initiator vooraf waarover jouw collega’s mogen meedenken. Heb je al een plan in potlood of een opdracht van de klant? Stuur dit dan op voorhand naar de mede-brainstormers en vraag of ze het doornemen en eventueel al wat losse flodders of ideeën opschrijven.
5 handige tips om jouw creativiteit te boostenLekker tegenstrijdig met eerdere uitspraken, maar een stukje voorbereiding begint bij jezelf. Ga dus lekker in je eentje brainen om niet blanco je eigen brainstorm in te gaan. Schrijf alles op, geen idee is te gek en die budgetten komen later wel. Lastig? Lees dan snel nog even deze ‘5 handige tips om jouw creativiteit te stimuleren’.
Reserveer op voorhand een vergaderruimte, zodat je niet het halve gebouw door hoeft op zoek naar een geschikte plek. Zo voorkom je geïrriteerde gezichten en benut je jullie tijd optimaal. Denk daarnaast aan papieren, post-its, pennen, potloden, gummen en stiften in alle kleuren van de regenboog. En niet onbelangrijk: zorg voor koffie en brainsnacks om de creativiteit te voeden.
Mijn werkgroep-professor leerde me het principe van een warm bad. Ofwel, iedereen mag alles zeggen en er is geen goed of fout. Dat geldt ook voor een brainstorm. Zodra de deur sluit zijn alle ideeën welkom. Introduceer nogmaals het onderwerp, geef je doelen aan en benadruk dat het een veilige plek is zonder oordelen of negativiteit.
Na een stortvloed aan creatieve uitspattingen, kersverse ideeën en inspirerende krabbels is het tijd om te gaan schrappen, scheppen en smeden. En met zo’n gestructureerde voorbereiding is dat natuurlijk een fluitje van een cent. Al snel staat jouw concept als een huis, met de brainstormsessie als fundering. Tip: Wanneer je positieve response van de klant of het management ontvangt, stuur dit dan even door naar je collega’s. Vinden ze leuk!