Zo vind je de perfecte merkstem

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar laten we het belang van sterke kopij niet uit het oog verliezen. Woorden, en dus tekst, maken jouw merkstem. Eén waarmee jij impact creëert, mits je er bewust mee omgaat. Hoe meer consistentie, hoe herkenbaarder je bent. Maar hoe bepaal je jouw tone of voice én hoe zorg je dat deze onderscheidend is?

 

Breng jouw merk tot leven!

Begrijpen wie in plaats van wat jouw merk is, helpt je beter te begrijpen waar je voor staat. Wij kunnen ons nou eenmaal beter identificeren met mensen dan met merken. Dus stel jezelf de vraag: wat als mijn merk een persoon was?

Van introverte muurbloem tot extravagant feestbeest​

Zie jouw merk als iemand met een eigen persoonlijkheid, en dus specifieke karaktereigenschappen. Hoe zie je eruit? Hoe klink je? Hoe gedraag je je in verschillende situaties? Het klinkt misschien gek, maar zo krijg je een duidelijker beeld van hoe je wil dat jouw merk klinkt en zich gedraagt op de markt.

Allemansvriend is iedermans nar​

In deze zoektocht moeten we ook de doelgroep niet uit het oog verliezen. Beschouw ze voor het gemak als vrienden. Zijn ze jong en onbezonnen of eerder volwassen en serieus? Zijn ze conservatief of progressief en hoe staan ze in het leven? Ga altijd terug naar de basis en bepaal zaken als generatie, overtuigingen, opleidingsniveau, waarden en economische standaarden. Wij werken zelf graag met het Mentality™-model, een segmentatietool van Motivaction.

Focus op jouw missie​

Duidelijke doelen geven sturing wanneer je de positionering uitwerkt. Bedenk bijvoorbeeld eens waarom je op deze wereld bent gezet. Wat is je missie of je belangrijkste levensdoel? Vertaal dit naar activerende, inspirerende of zelfs overtuigende woorden en leuzen.

koester je vijanden

Vroeg of laat wordt ook jouw merk geconfronteerd met concurrentie. Daarom is het belangrijk deze in kaart te brengen en te onderzoeken. Maak een lijst van de grootste ‘vijanden’ en bekijk hun tone of voice, uitingen en woordkeuzes, aangezien zij zich hoogstwaarschijnlijk op dezelfde doelgroep richten. Doe inspiratie op, maar kopieer nóóit exacte woorden, grappen en/of citaten. Herken daarnaast hun zwaktes en gebruik deze om jezelf te onderscheiden.

vind jouw vocabulair

Nu gaan we in op het taalgebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jargon, bijvoeglijke naamwoorden en woordgrappen. Vergeet niet dat de lijn tussen grappig en irritant dun is. Het klinkt misschien afgezaagd (weten we), maar het gaat om de juiste balans.

Alle elementen samen vormen jouw eigen merkstem. Nu alleen nog zorgen dat ‘ie consistent blijft. Verweef de tone of voice in al jouw communicatieuitingen. Van socialmediaposts tot persberichten en website- tot vacatureteksten. Zo raken volgers uiteindelijk vertrouwd met je merk en gaan ze er mettertijd oprecht van houden.

 

meer
leesvoer?

kletsen met


quinn 06 30 37 20 50

siza 06 10 10 46 99

hallo@burobouwmerk.nl