Mensen kiezen merken zoals ze vrienden kiezen. Namelijk op basis van persoonlijkheid. De identiteit – ook wel het DNA of karakter van jouw merk – beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je voor de buitenwereld betekent. Het creëert dus niet alleen onderscheidend vermogen, ook bepaalt het of mensen zich met jou kunnen én willen verbinden. Met deze vier stenen bouw je het fundament voor een solide merkidentiteit. Eén die harten en hoofden verovert.
Het karakter vormt het geheel van eigenschappen die jouw merkpersoonlijkheid schetsen. Waar dit bij mensen erfelijk dan wel aangeleerd is, stel je het merkkarakter bewust samen. Bedenk wie je bent en wil zijn, hoe jouw merk zich gedraagt en wat dit voor gevoel uitdraagt naar jouw doelgroep.
Simpel gezegd zijn waarden zaken die voor jou als merk belangrijk zijn. Het gaat om waar je als merk in gelooft en waar je voor staat. Geen ééndagsgedachten, maar langetermijnideeën die voor onbepaalde tijd bij je blijven. De waarden geven aan waarom en hoe je zaken doet; ook wel de grondbeginselen van je bedrijf. Wees kritisch en kies alleen kernwaarden die je waarmaakt.
Ga je voor een slaafvrije productieketen (Tony Chocolonely), de wereld van morgen (ASN Bank), of producten zonder dierproeven (Lush)? Jouw visie en missie zeggen veel over jouw merk. Mensen met dezelfde zienswijzen en idealen kunnen zich makkelijker bij jou aansluiten en verkiezen organisaties met dezelfde kijk op zaken zelfs boven andere. De visie en missie vormen het inspirerende beeld dat klanten van jou (willen) hebben.
Een ander essentieel, en concreter, aspect van jouw merkidentiteit vang je in een naam, logo en taalstijl. Een sterke naam blijft hangen, een strak logo zorgt voor herkenning en een consistente merkstem bindt jouw doelgroep. Zie het design en de communicatie-uitingen als de vertaling van jouw identiteit in tastbare elementen. Zorg er dus voor dat dit laat zien wie je bent.
Door met deze stenen jouw merkfundering te bouwen, vindt de doelgroep sneller aansluiting bij jouw merk. Dit moet natuurlijk wel stroken met de interne merkidentiteit. Toenemende transparantie als gevolg van o.a. social media maakt de positionering van jouw merk des te belangrijker, want consumenten komen steeds makkelijker in aanraking met wat er zich achter de schermen afspeelt. Vorm een krachtig, eigen karakter en onderscheid jezelf van de rest. Zo maak jij het verschil!